activiteiten voor klas 1

brugklaswerkweek
We beginnen het schooljaar met een introductiedag. Op deze dag krijg je van alles uitgelegd over de school, het gebouw en leer je je klasgenoten wat beter kennen. Van woensdag tot en met vrijdag ga je op kamp. Je doet daar allerlei spelletjes om de namen van je klasgenoten en docenten nog beter te leren kennen. Verder leer je hoe je je agenda moet invullen (als je dat nog niet weet), doe je met je klas mee aan een spannende quiz en voer je een toneelstuk op. Het zijn gezellige en drukke dagen.

feest leerjaar 1 en 2
Elk jaar hebben we een feest speciaal voor de leerlingen van klas 1 & 2. Dit feest wordt georganiseerd door het leerlingenbestuur en heeft altijd een speciaal thema. Kom lekker dansen en kletsen.

sport
De gymdocenten organiseren o.a. een volleybaltoernooi tegen andere scholen. Sorghvliet heeft de wisselbeker al dikwijls gewonnen. Aan het eind van elke cursus is er een tennistoernooi. Ook de docenten doen hier aan mee. Dus als je goed kunt tennissen heb je kans ook eens een keer te winnen van je docent.

Natuurlijk zijn er nog veel meer activiteiten zoals de schoolfeesten, sport- en cultuurdagen, musical, muziekavonden en filmavonden.

onderzoekswerkgroepen
In de onderbouw doet elke klas een periode mee aan een onderzoekswerkgroep (OWG). Dit is een lessenserie, buiten je normale vakken om, waarbij je ervaring opdoet met verschillende onderzoeks- en/of ontwerpvaardigheden. Je gaat steeds in een groepje aan de slag met uitdagende opdrachten voor een opdrachtgever buiten de school. Aan het eind van het project presenteer je jullie resultaat aan de opdrachtgever, je ouders en je mentor.

In klas 1 ga je bijvoorbeeld een onderzoek doen naar een onderwerp in de geschiedenis waarbij je dit daarna op een creatieve manier presenteert. In klas 2 ga je een werktuigbouwkundig ontwerp maken en een werkend model bouwen die je daarna demonstreert. In klas 3 ga je een product ontwerpen waarin een scheikundige reactie een hoofdrol speelt en ga je een digitaal 3D-model maken voor de opdrachtgever.

In de OWG-lessen leer je belangrijke competenties te ontwikkelen zoals samenwerken en communiceren, plannen en organiseren en creatief en probleemoplossend denken. Daarnaast ontwikkel je belangrijke ICT-vaardigheden en doe je ervaring op met onderzoeken en ontwerpen, wat in klas 5 en 6 goed van pas komt bij het schrijven van je scriptie.

Sorghvliet in cijfers