Christelijk Gymnasium Sorghvliet | Op Sorghvliet gebeurt meer Christelijk Gymnasium Sorghvliet Illustratie

Chinareis 2017

Al vanaf de tweede klas, toen we begonnen met Chinees, keken we uit naar de jaarlijkse Chinareis voor klas 5. “Dat duurt nog eeuwen”, dachten we toen. Toch gingen die 3 jaar heel snel voorbij en stonden we op zondag 15 oktober op Schiphol, klaar om naar China te vertrekken.  Na een voorspoedige vlucht kwamen we maandagochtend in Xiamen aan, waarna we met taxi’s naar ons hostel werden gebracht. Na wat administratief invulwerk konden we de stad gaan verkennen; Xiamen is een stad van tegenstellingen: van de luxe westerse winkels in het centrum en torenhoge wolkenkrabbers tot oude, grauwe communistische flatgebouwen.

In de dagen daarna hebben we veel tempels bezocht, hebben we een berg(je) beklommen,  zijn we door de botanische tuin gelopen en naar het eiland Gulangyu geweest. Dit eiland was vroeger een westerse handelspost en daarom lijken de gebouwen in veel opzichten meer op de huizen zoals we ze bij ons zien. Het eiland was bovendien een grote trekpleister voor de fotoshoots van Chinese bruidsparen: er waren minstens 20 bruidsparen.

Op vrijdag vertrokken we naar Quanzhou, een iets kleinere stad ten noorden van Xiamen. Deze stad was iets relaxter en we zaten hier in een erg fijn hostel op een voormalig industrieterrein.. In Quanzhou hebben we onder andere een tempel van Confucius bekeken, het maritiem museum van Quanzhou bezocht en last but not least de befaamde karaoke-avond gehouden.

Na een week in de stad, was het op naar het platteland! Onze bestemming: het dorpje Nanjing. In dit gebied zijn de bekende tulous te vinden; de ronde of soms vierkante gebouwen van de Hakka. Deze gebouwen zijn alleen in deze regio te vinden en zijn tussen de 700 en 150 jaar oud. Deze hebben we bezocht en verder hebben we ook nog een grote wandeling gemaakt naar een ander klein dorpje, waar we door een local uitgenodigd werden om bij hem te komen eten; een kans, die we natuurlijk niet lieten schieten!

Helemaal tot rust gekomen door de kalmte van het platteland, gingen we woensdag weer terug naar Xiamen, waar iedereen nog van zijn of haar vrije dag kon genieten. Sommigen gingen shoppen, anderen bij een lekker restaurant eten en ook de nodige souvenirs werden ingeslagen.

Vrijdag keerden we (helaas) alweer huiswaarts. Na twaalf intensieve dagen met nieuwe en unieke ervaringen, prachtige omgevingen en once-in-a-lifetime moments ging iedereen voldaan terug naar Nederland. Het was een reis om nooit te vergeten.