Zaterdag 2 maart 2024: Open Huis
De school bruist. Er zijn lesjes, er is debat, er is musical, er zijn proefjes.
Kom kijken en genieten! Leerlingen uit klas 1 en 2 leiden je rond.

Dinsdag 5 maart 2024: Voorlichtingsavond ouders
20:00 - 21.30
Deze avond is speciaal voor ouders. We vertellen u deze avond graag over onze begeleiding, onze ideeën over onderwijs, noem maar op.
Mentoren, docenten, leerlingen en de schoolleiding staan klaar om uw vragen te beantwoorden.

Hallo leerling uit groep 8!

Ben jij een leerling die alles wil weten, graag je best doet en goede cijfers wil halen? Dan zou het zomaar kunnen dat je bij ons helemaal op je plek bent. Jij hoort thuis op ons gymnasium. Onze school biedt jou veel mogelijkheden.

Zo zitten onze wiskundeknobbels uit verschillende klassen samen in de W-plus klas. Deze klas houdt zich met andere wiskunde bezig dan de ´gewone´ klassen. De docent bereidt je o.a. voor op deelname aan de wiskunde-Olympiade.Wil je weten wie Julius Caesar was? Of wat een strigilis is? Houd je van mythologische verhalen? Dan is ons gymnasium wat voor jou.

Wil je je aanmelden voor Sorghvliet? Dat kan hier.

Op een gymnasium krijgt iedereen Latijn en Grieks (dit laatste vak vanaf klas 2). Je leert over de geschiedenis van de Romeinen en de Grieken en hoe ze leefden. Ook staan er in de lesboeken veel mythologische verhalen. Verhalen die niet alleen spannend of leuk zijn, maar die ook soms terugkomen in schilderijen, muziekstukken of in de boeken van Imme Dros en Percy Jackson. Naast de verhalen leer je ook veel Latijnse en Griekse woorden, die vaak de basis zijn geweest voor woorden in het Nederlands of andere talen. Zo komt het woord ‘gymnasium’ uit het Grieks en betekent eigenlijk ‘sportschool waar naakt gesport wordt’! Dat naakt sporten doen we niet meer, maar we laten je in de les en tijdens excursies kennismaken met de prachtige, gekke, interessante, maar soms ook gruwelijke wereld van de oudheid.

Ben je een echte talengek, dan kun je naast de klassieke en moderne vreemde talen die iedereen volgt, ook meedoen met Chinees. Alleen de beste talenleerlingen zitten in deze klas. Zij zullen ook examen doen in Chinees.

Leerlingen die alle vakken heel goed kunnen, mogen meedoen met een vak in de bovenbouw. Zo kun je als tweedeklasser bijvoorbeeld meedoen met de lessen filosofie in de bovenbouw en versneld examen doen in dit vak.

Als je in de bovenbouw komt, dan is er nog veel meer mogelijk, omdat Sorghvliet heel veel samenwerkt met de universiteiten in Delft, Leiden en Rotterdam. Er zijn goede programma's waar je niet alleen veel kennis opdoet, maar ook heel goede leerlingen van andere scholen ontmoet. En je ontdekt wat er op de universiteit van studenten verwacht wordt.

Natuurlijk mag je ook gewoon een heel goede leerling bij ons zijn, zonder dat je aan van alles meedoet. Je zult je in elk geval absoluut niet vervelen.

de brochure voor groep 8

Bekijk hier korte filmpjes die je kennis laten maken met Gymnasium Sorghvliet.

Sorghvliet in cijfers

793 Kluisjes