klassieke talen

Als je kiest voor Sorghvliet, kies je voor de Klassieke Talen: Latijn en Grieks. In de eerste klas begin je met Latijn; in klas 2 komt daar Grieks bij. In minstens één van de beide talen moet je in klas 6 eindexamen doen. Waarom zou je dit willen? Wat heb je er aan?

"Sommige mensen zeggen dat deze talen nuttig kunnen zijn voor een vervolgstudie als Geneeskunde of Rechten. Of dat je veel gemakkelijker moderne vreemde talen leert als je Latijn en Grieks hebt gehad."

Allemaal waar natuurlijk, maar er is meer. Heb je belangstelling voor taal en vind je het leuk om daar over na te denken? Vind je mythologische verhalen mooi en ben je benieuwd hoe ze zijn opgeschreven? Interesseert de geschiedenis van de Grieken en Romeinen jou en verbaas je je erover hoe anders zij leefden dan wij nu? Heb je plezier in puzzelen, stoeien met zinnen en nadenken over grammaticale regels? Kortom: heb je plezier in jezelf uitdagen en ben je bereid door te zetten als het moeilijk wordt? Dan zijn de klassieke talen wat voor jou.

In de jaren maken we excursies die te maken hebben met de klassieke oudheid en in klas 5 gaan we op Romereis: een week lang in de mooiste stad van de wereld. Als dat geen reden is om voor het gymnasium te kiezen.

Cambridge Engels

Iedereen die van de basisschool afkomt, weet al veel van de Engelse taal door televisie, computergames en popmuziek. Ook als je nog geen Engels hebt gehad op de basisschool heb je toch al zo veel gevoel voor Engels dat je op het gymnasium niet helemaal met de basis hoeft te beginnen.

Op Sorghvliet hebben we ontdekt dat, omdat er al basiskennis is, we de leerlingen gelijk al in het Engels les kunnen geven. Het is altijd even wennen maar dat duurt maar een paar lessen en daarna gaat het leren veel sneller en wordt iedereen heel goed in alle onderdelen van de Engelse taal.

Je leert niet alleen lezen, maar juist ook spreken, debatteren, presenteren, schrijven en luisteren. Zo goed zelfs dat leerlingen in de 5de klas examen doen voor het Cambridge Certficate of Advanced English. Dit diploma is heel handig als je later in het buitenland wilt gaan studeren.

Duits

Duits heb je vast niet gehad op je basisschool. Dus echt een nieuwe taal voor iedereen. Ook voor Duits moet je woordjes en rijtjes leren, maar dat gaat jou vast lukken. Ieder jaar in mei hebben wij op school de Duitse vakantiemarkt. Je kunt dan al zo goed Duits dat je samen met een groepje een mooie reisgids gaat maken over een stad in Duitsland. Tijdens de markt, waar je ouders natuurlijk voor uitgenodigd worden, verkoop je, samen met je groepsgenoten, zoveel mogelijk reisjes naar jouw Duitse stad. Alle ouders kunnen stemmen op de mooiste reisgids. Aan het eind van de avond wordt het winnende groepje bekend gemaakt.

Ook Duits kun je kiezen in de bovenbouw (klas 4). Als je Duits kiest, ga je op excursie naar een stad in Duitsland. In klas 5 ben je inmiddels zo goed in Duits dat je mee kunt doen aan het Goethe-examen (Goethe was een beroemde Duitse schrijver) om een mooi certificaat te halen.

Frans

Frans is voor de meesten een nieuwe taal. Misschien heb jij het al op de basisschool gehad, maar dat geldt niet voor iedereen. Het is een taal waar je natuurlijk woordjes voor moet leren, maar dat moet je voor iedere taal. Als je goed je best doet, kun je aan het eind van klas 1 al zoveel zeggen, dat je in Frankrijk gesprekjes met je nieuwe vrienden op de camping kunt voeren.

Als je Frans kiest in de bovenbouw (klas 4), dan ga je op reis naar een grote stad in Frankrijk. Naast het eindexamen in klas 6 kun je ook nog meedoen aan DELF. Dit is een officieel examen waar je een mooi certificaat voor krijgt. Handig als je later in Frankrijk wilt gaan studeren.

Chinees

Voor Gymnasium Plus leerlingen: Chinees is de meest gesproken taal ter wereld met een totaal van 1120 miljoen mensen die het spreken. Daarmee staat het boven Engels (480 miljoen). Chinees is steeds vaker belangrijker voor sommige banen. Boven alles is het een uitdaging om een totaal andere taal te leren en ook harstikke leuk.

Je krijgt twee uur per week les en er wordt gewoon huiswerk opgegeven. In de lessen wordt gebruikt gemaakt van het boek Chinees in tien verdiepingen. Je leert vooral karakters, woorden en grammatica. Daarnaast oefen je ook heel veel je uitspraak. In de lessen wordt niet alleen tijd aan de taal zelf besteed maar ook aan de Chinese cultuur.

Je leert bijvoorbeeld over de Chinese manieren, over hun normen en waarden en leert te begrijpen wat Chinezen drijft. De lessen zelf zijn gevarieerd, niet alleen doe je theorie maar je gaat bijvoorbeeld ook een keer dumplings koken of naar een Chinese opera of er komt een kalligrafeur langs. In klas 5 mag je mee op Chinareis.