Kunstmuseum: tip van de maand juni

Leerlingen kunnen na schooltijd altijd naar de buren, het Kunstmuseum. Iedereen onder de achttien heeft gratis toegang. Het Kunstmuseum, met wie we nauw samenwerken, geeft maandelijks een tip wat we kunnen bekijken.

Abstract? Wat is er te zien?
Topstukken! Schilderijen van Pablo Picasso, Claude Monet en Daan van Golden. In tegenstelling tot figuratief werk houdt een abstract schilderij geen verband met de zichtbare werkelijkheid. Tussen figuratief en abstract ligt een hele wereld van mogelijkheden. Daar zijn de bovengenoemde topstukken een goed voorbeeld van. Of zijn ze toch het één of het ander? Je vindt de bovenstaande schilderijen in de tentoonstelling Ontdek het moderne op de eerste verdieping van het Kunstmuseum. Je kunt foto’s van een kunstwerk bekijken, maar dan heb je de clou gemist. Pas wanneer je oog in oog hebt gestaan met hun werk, heb je Picasso, Monet en Van Golden echt gezien.

Om te doen
1 Hoe groot zijn de schilderijen? Doe een gokje voordat je er naartoe loopt.
2 Bekijk de schilderijen vanaf verschillende afstanden: 1 m en 5 m. Wat werkt waar beter?
3 De ene schilder probeerde het licht te vangen, de ander wilde iets vanuit verschillende kanten tegelijk te laten zien, en de derde beschouwde schilderen als een soort meditatie. Dat zie je ook aan hun penseelstreek. Kijk
maar goed.
4 Zit er een abstract werk tussen? Bedenk een argument.

Ga kijken. Voor leerlingen: haal een gratis ticket bij de kassa voor je naar binnen loopt.

Kunstmuseum: tip van de maand juni