Alle praktische informatie over Sorghvliet in het schooljaar 21/22 verzameld.
Zoals de laatste jaren gebruikelijk is, brengen wij u digitaal op de hoogte van de praktische gang van zaken op onze school. De informatie die u in deze gids vindt, is de informatie die jaarlijks vast ligt: schoolactiviteiten kunnen soms nog wisselen van datum en daarom vindt u die op de website van onze school en op de drive in het leerjaar van uw kind.
Niettemin denken we dat u met deze informatie voldoende houvast zal hebben om het schooljaar weer aan te kunnen vangen. Wij hopen u dan ook het komende jaar te ontmoeten bij ouderavonden, tafeltjesavonden en andere momenten waarop u met ons in overleg kunt om het onderwijs aan uw kind zo sterk mogelijk te maken.
Anders dan andere jaren hebben we dit schooljaar een aantal zaken al eerder gecommuniceerd, omdat het van belang was dat de corona-gerelateerde maatregelen snel bekend werden gemaakt. Deze gids bevat met name de informatie over de zaken die niet door de corona-maatregelen beïnvloed worden.
We wensen uw kind en u een succesvol nieuw schooljaar toe!
Drs. S. Zuiderwijk
Rector-bestuurder
Christelijk Gymnasium Sorghvliet
1.1 Corona
De in deze jaargids weergegeven afspraken zijn door de maatregelen tegen het verspreiden van het coronavirus aan veranderingen onderhevig. Ook belangrijke data (zoals die van de toetsweek, of de gang van zaken aan het eind van het schooljaar) zouden in de loop van het jaar kunnen wijzigen. Eventuele veranderingen worden gecommuniceerd via de mailfunctie van Magister. Zorg dat uw mailadres in dat systeem klopt!
1.2 Doorgeven absenten
Per e-mail voor 08.30 uur via absenten@gymnasium-sorghvliet.nl . Een absentie die langer dan een dag duurt, dient dagelijks opnieuw gemeld te worden.
1.3 Adreswijzigingen en schoolverklaringen; toestemming gebruik persoonsgegevens
Wijziging van adres moet zo spoedig mogelijk per e-mail aan de administratie worden doorgegeven.
Uw e-mailadres en telefoonnummer kunt u zelf wijzigen in Magister. Dat doet u door in te loggen in Magister en dan rechtsboven op uw profiel te klikken.
In het kader van de AVG-wetgeving heeft de school uw toestemming nodig voor het gebruik van gegevens van uw kind. In Magister kunt u uw keuze aangeven. Leerlingen vanaf 16 jaar mogen zelf toestemming verlenen.
Formulieren die de rector moet ondertekenen, kan men bij de administratie inleveren. Deze kunnen daar op de eerstvolgende werkdag weer worden opgehaald.
1.4 Vakanties en vrije dagen
Prinsjesdag |
21 september 2021 |
Herfstvakantie |
18 oktober 2021 t/m 22 oktober 2021 |
Kerstvakantie |
25 december 2021 t/m 9 januari 2022 |
Voorjaarsvakantie |
26 februari 2022 t/m 6 maart 2022 |
Pasen |
15 april 2022 t/m 18 april 2022 |
Meivakantie |
23 april 2022 t/m 8 mei 2022 |
Koningsdag |
27 april 2022 (meivakantie) |
Bevrijdingsdag |
5 mei 2022 (meivakantie) |
Hemelvaart |
26 en 27 mei 2022 |
Tweede Pinksterdag |
6 juni 2022 |
Zomervakantie |
9 juli 2022 t/m 21 augustus 2022 |
1.5 Lestijden
Vanaf 08.00 uur is het schoolgebouw open
1e lesuur | 8.30 - 9.20 uur |
2e lesuur | 9.20 - 10.10 uur |
Eerste pauze | 10.10 - 10.30 uur |
3e lesuur | 10.30 - 11.20 uur |
4e lesuur | 11.20 - 12.10 uur |
Tweede pauze | 12.10 - 12.40 uur |
5e lesuur | 12.40 - 13.30 uur |
6e lesuur | 13.30 - 14.20 uur |
Derde pauze | 14.20 - 14.35 uur |
7e lesuur | 14.35 - 15.25 uur |
8e lesuur | 15.25 - 16.15 uur |
1.6 Bereikbaarheid schoolleiding en docenten
Het verdient aanbeveling om het eerste contact met een van de medewerkers van de school te zoeken via e-mail: docenten staan doorgaans overdag voor de klas en hebben tussen de lessen weinig tijd om de telefoon te beantwoorden. Wanneer u een afspraak wilt maken met één van de leden van de schoolleiding, kunt u zich wenden tot de administratie, of, in geval van de rector, mailen naar mw. A. Taal (afkorting: at). De jaaragenda en de lijst van onze medewerkers vindt u op de website van de school.
Naam/functie/e-mail
e-mailadressen bestaan uit de afkorting en vervolgens ‘@gymnasium-sorghvliet.nl’
Schoolleiding
drs. S. Zuiderwijk, rector-bestuurder (afkorting: Zw)
mw. drs. J. A. E. Hagoort-Bink, conrector, aanmelding nieuwe leerlingen (afkorting: Ht)
mw. drs. M. W. S. Welten, afdelingsleider klas 1 en 2 (afkorting: We)
dhr. X. M. Beute MEd, afdelingsleider klas 3 en 4 (afkorting: Be)
mw. drs. M. R. Hulshof, afdelingsleider klas 5 en 6 (afkorting: Hf)
Decanen
mw. dr. J. van Welzen, decaan klas 3 en 4 (afkorting: Wz)
mw. drs. B.M. Rackwitsz-Adolfs, decaan klas 5 en 6 (decaan5-6@...)
Vertrouwenspersonen leerlingen
mw. drs. L. J. van de Beek (afkorting: Bk)
dhr. M. H. J. T. Visser (afkorting: Vi)
Zorgcoördinator
mw. drs. L. J. van de Beek (afkorting: Bk)
1.7 Gebouw
De school is gevestigd in een pand dat dateert uit 1965. In de loop der jaren heeft het gebouw een flink aantal uitbreidingen en renovaties ondergaan. De school onderkent en staat achter de ideeën over de ‘Gezonde schoolkantine’ en heeft hierover regelmatig overleg met de cateraar die in de pauzes actief is.
In het kader van het veiligheidsbeleid heeft de school een uitgebreid ontruimingsplan. Twee keer per jaar is er op school een ontruimingsoefening. Na de oefening evalueren we de ontruiming en stellen we het ontruimingsplan bij. Het ontruimingsplan staat op de drive van de school.
1.8 Schoolbibliotheek
Alle leerlingen zijn lid van de schoolbibliotheek.
De bibliotheek wordt beheerd door de bibliothecaris.
De openingstijden zijn van maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 14.30 uur.
Alle boeken (m.u.v. naslagwerken, uittrekselboeken e.d.) kunnen met inachtneming van de volgende voorwaarden geleend worden:
iedere leerling is verplicht een geleend boek in goede staat terug te brengen;
1.9 Chromebooks
We werken met de digitale leeromgeving Google Classroom. Om daar goed mee te kunnen werken, dienen de leerlingen een chromebook aan te schaffen. We werken volgens het principe ‘Bring your own device’ met dien verstande dat wij een sterke voorkeur hebben voor de aanschaf van een chromebook via de leverancier ‘The Rentcompany’. Op onze site staat een link naar dat bedrijf.
We doen op Sorghvliet aan blended learning. Dat houdt in dat we gebruik maken van alle voordelen van traditioneel en digitaal onderwijs. Om die reden is een chromebook een handiger device dan bijvoorbeeld een laptop: hij is handzamer, start snel op, gebruikt minder elektriciteit en leerlingen kunnen er geen afleidende programma’s op installeren.
1.10 Kluisjes
Alle leerlingen uit de onderbouw beschikken over een kluisje waar ze hun boeken en gymspullen in kunnen bewaren. De leerlingen uit de bovenbouw kunnen zelf aangeven of ze een kluisje willen. Bij verlies van pasje/sleutel wordt 10 euro in rekening gebracht.
1.11 Oud-leerlingenvereniging ‘Hermes’
De school kent een oud-leerlingenvereniging: ‘HERMES’ (Haec Est Res Memorabilior: Excellens Schola). Iedereen die leerling is geweest van Sorghvliet kan lid worden.
De belangrijkste doelstelling is de contacten tussen oud-leerlingen onderling en de band met de school te onderhouden. De vereniging geeft daartoe o.a. tweemaal per jaar het blad ‘Vinculum’ uit en heeft een Facebookpagina. Op de jaarvergadering / reünie kan men oud-klasgenoten en (oud-)docenten ontmoeten. De minimumcontributie bedraagt €10,- per jaar (voor echtparen €15,-).
E-mail: info@hermesonline.nl
Internet: www.hermesonline.nl
1.12 Inspectie van het onderwijs
e-mail: info@owinsp.nl
www.onderwijsinspectie.nl
2.1 Schoolplan
In het schoolplan worden de doelstellingen van de school omschreven evenals de plannen en prioriteiten voor de komende jaren. Het is te vinden op de website. Sorghvliet stelt het schoolplan elke periode bij, om zo snel in te kunnen spelen op ontwikkelingen in het onderwijs. Het schoolplan bevat naast de plannen voor de toekomst ook een terugblik op het afgelopen schooljaar.
2.2 Lessentabel 2021-2022
|
klas 1 |
klas 2 |
klas 3 |
klas 4 |
klas 5 |
klas 6 |
Godsdienst |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
Nederlands |
3 |
3 |
3 |
2 |
3 |
3 |
Latijn |
3 |
3 |
3 |
4 |
5 |
4 |
Grieks |
|
3 |
3 |
4 |
5 |
4 |
Grieks/Latijn |
|
|
|
6 |
6 |
6 |
Frans |
3 |
2 |
2 |
3 |
3 |
3 |
Duits |
2 |
2 |
2 |
3 |
3 |
3 |
Engels |
3 |
2 |
3 |
3 |
3 |
3 |
Geschiedenis |
2 |
2 |
2 |
2 |
3 |
3 |
Maatschappijleer |
|
|
|
2 |
|
|
Aardrijkskunde |
2 |
1 |
2 |
2 |
3 |
3 |
Economie |
|
|
1 |
2 |
3 |
3 |
Wiskunde |
3 |
3 |
3 |
|
|
|
Wi C |
|
|
|
|
3 |
3 |
Wi A |
|
|
|
3 |
3 |
3 |
Wi B |
|
|
|
4 |
4 |
3 |
Wi D |
|
|
|
2 |
3 |
3 |
Science/ Nask |
1 |
2 |
|
|
|
|
Natuurkunde |
|
|
2 |
2 |
3 |
3 |
Scheikunde |
|
|
2 |
2 |
3 |
3 |
Biologie |
2 |
3 |
|
2 |
3 |
3 |
Natuur, Leven en Technologie (NLT) |
|
|
|
3 |
3 |
3 |
Filosofie |
|
|
|
2 |
3 |
3 |
Tekenen/Kunstvak |
2 |
2 |
1 |
2 |
3 |
3 |
Bedrijfseconomie |
|
|
|
2 |
3 |
3 |
Chinees |
|
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Muziek |
2 |
1 |
|
|
|
|
Lichamelijke Opvoeding |
3 |
2 |
2 |
2 |
2 |
1 |
Mentorles |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
OWG |
0,4 |
0,6 |
0,6 |
|
|
|
2.3 Profielkeuze
De leerlingen van klas 3 krijgen in de mentorles en tijdens de profielkeuzedag voorlichting over het programma in de bovenbouw en de keuzemogelijkheden. Zij kiezen een profiel plus een klassieke taal en minimaal één extra vak. De decaan organiseert een voorlichtingsavond voor ouders waar informatie verstrekt wordt over de profielkeuze.
2.4 Toetsing en rapportage
Het cursusjaar is verdeeld in vijf perioden. Iedere periode wordt afgesloten met een toetsweek; de data van deze toetsweken vindt u in de agenda op de website.
Na iedere periode ontvangen de leerlingen en de ouders een cijferrapportage. Op basis hiervan wordt het jaarcijfer per vak vastgesteld. Bij de berekening van het jaarcijfer tellen alle periodecijfers even zwaar mee. Het jaarcijfer wordt uitgedrukt in hele getallen. Voor de afronding geldt de volgende regel: als het gewogen gemiddelde tussen x,3 en x,7 ligt, beslist de docent over de afronding. In alle andere gevallen wordt afgerond naar het dichtstbijzijnde hele getal.
Op grond van de jaarcijfers oordeelt de docentenvergadering of een leerling kan worden bevorderd.
Om bevorderd te worden dient een leerling te voldoen aan de bevorderingsnormen zoals vermeld in de tabel. Om voor bevordering naar het natuurprofiel (klas 4) in aanmerking te komen dient een leerling minimaal 20 punten te hebben voor de vakken wiskunde, natuurkunde en scheikunde. Voor een natuurprofiel zonder natuurkunde moet de leerling minstens 13 punten halen voor wiskunde en scheikunde. Het gaat om de afgeronde eindcijfers op de definitieve eindlijst. Er is geen mogelijkheid om een cijfer via een herexamen te herkansen. Leerlingen die bevorderd kunnen worden, maar niet aan deze norm voldoen, bevorderen we naar het maatschappijprofiel.
In klas 3 dienen leerlingen voor de twee Klassieke Talen minimaal 11 punten te halen. Als zij niet aan deze eis voldoen, hebben zij automatisch een herexamen in de laatste week van het schooljaar om hun deficit voor één van de vakken weg te werken.
Na iedere periode ontvangen de leerlingen en de ouders een cijferrapportage. Op basis van deze cijfers en andere beoordelingen wordt het overgangsrapport vastgesteld.
2.5 Bevordering 2021-2022
Bevordering met een 3 (of lager cijfer) voor enig vak is niet mogelijk. Een cijfer lager dan 6 voor een examenvak geeft verliespunten: een 5 één verliespunt, een 4 twee verliespunten. Onderstaande tabel geldt voor de klassen 1 t/m 4.
Verliespunten binnen examenvakken |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
4 |
>4 |
gemiddelde van de examenvakken |
|
|
|
|
6 |
<6 |
|
Overgang 1 > 2 Overgang 2 > 3 Overgang 3 > 4 Overgang 4 > 5 |
+ + + + |
+ + + + |
+ + + + |
x x x x |
x x x x |
- - x - |
- - - - |
Bevorderd: +
Bespreken: x
Niet bevorderd: -
Taken
Een taak bestaat uit het inhalen/herhalen van een deel van de stof van een vak van het afgelopen jaar. De omvang is zodanig, dat een week flink werken de leerling de gewenste basis kan verschaffen. De taak wordt gemaakt in de laatste schoolweek voor de zomervakantie. Deelname aan deze taakweek is verplicht voor de overgang naar het volgend leerjaar.
Herexamen
Als een leerling niet zonder meer bevorderd kan worden, is de leerling “in bespreking”. Bespreking kan leiden tot de beslissing ‘bevorderd’ of ‘niet bevorderd’. Ook kan de vergadering besluiten de beslissing uit te stellen door middel van een herexamen.
Een herexamen is een examen over de stof van minimaal een of twee perioden van een vak. De leerling bereidt zich in de laatste week van het schooljaar voor op het herexamen. Het examen wordt afgenomen op de laatste dag van de cursus en beoordeeld door twee docenten. Voor het herexamen dient de leerling minimaal een 5,5 te halen. Een herexamen kan niet herkanst worden. Alleen bij de overgang naar klas 6 wordt het resultaat van het herexamen meegenomen in het jaarcijfer.
Cijfers niet-examenvakken
1. Een onvoldoende levert altijd een taak op.
2. In de klassen 1, 2 en 3 levert het gemiddelde van de eindcijfers voor de niet-examenvakken compensatiepunten op (gemiddeld 7: één compensatiepunt; gemiddeld 8: twee compensatiepunten, enz.).
Doubleren
Leerlingen die doubleren hebben het recht om het schooljaar op Sorghvliet over te doen, tenzij de docentenvergadering moverende redenen heeft om dat recht niet toe te kennen. In klas 1 kan de docentenvergadering een leerling bindend adviseren niet terug te keren na doubleren. Doubleren in opeenvolgende schooljaren of twee keer in hetzelfde schooljaar is niet toegestaan. Het advies van de docentenvergadering is bindend. Regels omtrent doubleren staan ook vermeld in het Leerlingenstatuut.
Procedure rond het slot van de cursus 2020-2021:
Op dinsdag 28 juni 2022 krijgen de leerlingen hun toetsen terug van de mentor en controleren zij hun cijferlijst van periode 1 t/m 5.
Wanneer ouders wensen dat de vergadering op de hoogte is van bepaalde gegevens over hun kind, dan kunnen zij deze gegevens uiterlijk dinsdag 28 juni 2022, 15.00 uur per mail aan de mentor van de leerling verstrekken. Wij gaan ervan uit dat door deze maatregel alle relevante informatie over een leerling ter vergadering beschikbaar is.
In de dagen na 28 juni vergaderen de docenten over de overgang van alle leerlingen. Uiterlijk de avond na die vergadering maakt de mentor aan leerlingen die niet bevorderd zijn of herexamen moeten doen, bekend wat de uitslag van de vergadering is.
Leerlingen met een herexamen of een taak dienen zich op maandag 4 juli 2022 op school te melden voor het inhaalprogramma. Dit programma is verplicht.
Kwaliteitsbeleidsplan
Sorghvliet kent al enige jaren een uitgebalanceerd systeem van kwaliteitsbeoordeling met leerlingenenquêtes, ouderenquêtes, docentenenquêtes, resultaatcontroles en coaching. De systematiek achter ons kwaliteitsbeleidsplan is verwoord in het Kwaliteitsbeleidsplan, dat te vinden is op onze site.
Verantwoording aan de inspectie van het onderwijs
Kwaliteit betekent voor ons onder andere dat wij iedere leerling bij wie dit maar enigszins mogelijk is naar een succesvolle afsluiting van de schoolcarrière leiden. Ons hoge rendement betekent dat we hierin slagen. De resultaten die we kunnen vergelijken met landelijke gemiddelden, zijn van het schooljaar 2019-2020. Van het schooljaar 2020-2021 hebben we alleen nog eigen gegevens. Die worden over het algemeen in de toekomst positief bijgesteld: leerlingen die van onze 1e klas doorstromen naar een 2-vwo op een andere school worden bijvoorbeeld niet als doubleurs gezien door de inspectie.
De resultaten van het afgelopen schooljaar laten zich vatten in onderstaande tabel. Hieronder maken we de percentages concreet met absolute aantallen.
De inspectie maakt gebruik van een aantal indicatoren om het succes van een school te meten. Een drietal van die indicatoren bespreken we hier. Zo meet de onderbouwsnelheid de mate waarin de leerlingen van klas 1 en 2 doorstromen naar het volgend leerjaar.
In het afgelopen schooljaar gingen van de 140 eersteklassers er 137 door naar klas 2 op onze school. Drie leerlingen verlieten de school en één leerling doubleerde. Minstens 96,4% van de leerlingen is dus over. In het schooljaar 2019-2020 was dit percentage 95,7%, maar na correctie door de inspectie 99,3%.
Van de 138 leerlingen uit klas 2 zijn er het afgelopen schooljaar 6 naar een andere school gegaan. Vijf leerlingen doubleerden, dus vooralsnog is 91,3% van de leerlingen over naar het volgende leerjaar. In het schooljaar 2019-2020 was dat percentage voor correctie 90,0% en uiteindelijk na correctie 96,2%. De norm die de Onderwijsinspectie oplegt over de doorstroom op een school als de onze, ligt 2,56 procentpunt lager. In absolute aantallen betekent dat, dat we in de onderbouw er 7 leerlingen meer bevorderen dan de inspectie als norm stelt.
In het afgelopen schooljaar zijn van de 117 leerlingen van klas 3 er 110 bevorderd naar klas 4. Zeven leerlingen verlieten de school. In klas 4 werden 134 van de 131 leerlingen bevorderd, doubleerden 2 leerlingen en verlieten 5 leerlingen de school. Belangrijke extra informatie is dat 4 van die 5 leerlingen de school verlieten om naar World College te gaan, in verschillende plaatsen. Klas 5 begon met 133 leerlingen, waarvan er 122 bevorderd werden naar klas 6, 6 leerlingen doubleerden en 5 leerlingen de school verlieten. Klas 6 had een slagingspercentage van 93,3%. Van de zeven gezakten keren vijf leerlingen terug, 2 leerlingen proberen op een andere manier hun diploma alsnog te halen.
De onderwijsinspectie stelt ook normen voor de bovenbouw, wederom een jaar na dato, dus voor het schooljaar 2019-2020. Zij stelt dat een school van ons type een gemiddelde doorstroom moet hebben van 81,25%. Bij ons was dat in het schooljaar 2019-2020 maar liefst 13 procentpunt hoger, namelijk 94,27%. De inspectie gaat ook hier uit van een driejaarlijks gemiddelde. In het schooljaar 2019-2020 werd 95,85% van de bovenbouwleerlingen bevorderd, dus meer dan het gemiddelde van de afgelopen drie jaar.
Critici zullen zeggen dat dat met name het gevolg is van een lichter bevorderingsbeleid door corona. En dat klopt deels: het hoge resultaat van het vorige schooljaar wordt veroorzaakt door de 100% geslaagden in klas 6. Zonder die groep ligt het percentage op 92,9%, terwijl afgelopen jaar 93,4% van de bovenbouwers is bevorderd. We kunnen dus ook stellen dat ondanks corona onze leerlingen niet minder vaak bevorderd worden.
Plusprogramma
Zestien van onze leerlingen deden, veelal in het plusprogramma, alvast examen in een extra vak. Tien vijfdeklassers deden alvast examen wiskunde D, twee vijfdeklassers deden examen Duits en één vijfdeklasser deed alvast examen Wiskunde A. Drie vierdeklassers deden alvast examen Filosofie. Zestien leerlingen volgden naast hun reguliere programma vijf jaar lang Chinees en deden daar ook examen in.
Zonder diploma van school
Sorghvliet is verplicht te melden hoeveel leerlingen de school hebben verlaten zonder diploma. Voor een categoraal gymnasium is dat een bijzondere verplichting: veel van de leerlingen die bij ons van school gaan, stoppen met het volgen van een gymnasiumopleiding, maar gaan wel door op een VWO-school. Andere scholen vangen leerlingen die een dergelijke overstap maken ‘gewoon’ binnen de eigen schoolmuren op en hoeven deze leerlingen derhalve niet te vermelden in de schoolgids, terwijl de situatie eigenlijk hetzelfde is.
Tot aan het eind van het schooljaar 2020-2021 hebben 24 niet-examenleerlingen de school verlaten zonder diploma; inclusief de gezakte examenleerlingen gaat het om 26 leerlingen (3,40%). In de eerste klas waren dat er 3, in de tweede en de derde klas waren dat er 6. De bovenbouw: 5 leerlingen in klas 4, 4 leerlingen in klas 5 en 2 leerlingen in klas 6.
Van de 24 niet-examenleerlingen gaan 4 leerlingen op een HAVO-school verder. Vijf leerlingen doubleren op een VWO, terwijl 10 leerlingen besloten het gymnasium te verlaten, maar wel overgingen naar het volgende leerjaar op een ander VWO. Alle schoolverlaters in klas 4 vertrokken naar een vestiging van het UWC. Eén leerling is verhuisd.
Inspectiebezoek
De inspectie van het Onderwijs heeft in het kader van het regulier bestuursonderzoek op 5 en 7 juni 2018 de school bezocht. Op basis van het verantwoorde beleid en de naleving van dit beleid in de school heeft Sorgvliet de kwalificatie ‘goed’ ontvangen.
Verantwoording resultaten
Sorghvliet verantwoordt de resultaten op de site ‘Scholen op de kaart’. U vindt deze informatie hier.