Quantum Teaching

Sorghvliet is als één van drie Europese gymnasia geselecteerd om mee te doen aan een prestigieus onderwijsproject over Quantum Teaching. De TU Delft, het Niels Bohrinstituut in Kopenhagen en de universiteit van Innsbruck hebben lesmateriaal over quantum fysica ontwikkeld voor middelbare scholieren. Een twintigtal vierde- en vijfdeklassers van Sorghvliet krijgen samen met Deense en Oostenrijkse gymnasiasten les in quantum fysica.

De eerste lessenserie vond in januari plaats op Sorghvliet en op de TU Delft. Onze leerlingen maakten kennis met uitdagende experimenten. Daarnaast volgden zij een cultureel programma. Zo brachten zij een bezoek aan het Anne Frankhuis en het Vredespaleis en was er een avond waarin alle leerlingen Europese gerechten hadden gemaakt.

De tweede lessenserie zal deze lente plaatsvinden in Kopenhagen. Daar zullen onze leerlingen kennis maken met de historische kant van Quantum Fysica: hoe heeft het zich ontwikkeld en welke toekomstige toepassingen worden er verwacht? In de herfst reizen onze leerlingen af naar Innsbruck om zich daar te verdiepen in de theoretische kant van Quantum Fysica.

Dit project geeft onze leerlingen een uitzonderlijke kans om kennis te maken met een fascinerend gebied van de wetenschap. En daarnaast is het geweldig om andere Europese jongeren met een bètahart te leren kennen.

Quantum Teaching