Moot Court Europa 2019

Deze keer ging het over een man (Joseph Bombi) die werd beschuldigd van slavernij in diamantmijnen. Het werd georganiseerd door de Stichting Nederland-Roemenië en de Roemeense school waar op dit moment ook een uitwisseling mee plaatsvindt, namelijk het nationaal pedagogisch college Carol I in de stad Campulung.

Aan de Moot Court deden groepen mee uit Polen, Bulgarije, Roemenië, Zweden, Rusland en Nederland. Elk land had een delegatie die bestond uit 6 tot 10 leerlingen en 1 of 2 docenten. Alle teams hadden de zaak in eigen land voorbereid met trainingen. Als Nederlanders hadden we de jongste kandidaten ooit in de Moot Court geschiedenis. Ons team stond onder begeleiding van meneer Blaakmeer.

Er waren elke dag in de ochtend rechtszaken en in de middag hadden we excursies naar bezienswaardigheden in de buurt, zoals een museum, een orthodoxe kerk of een mausoleum van de Eerste Wereldoorlog. Verder werd een dag besteed aan het bezoeken van het koninklijk paleis in Peles (het eerste gebouw in Europa met centrale verwarming en een centraal stofzuigersysteem) en de mooie oude stad Brasov. Ook bij het kasteel van Dracula in Bran werd op de terugweg een stop gemaakt. De avonden hadden we na het gezamenlijke diner vrij om bij te komen van de drukke dag en om leerlingen uit andere landen beter te leren kennen.

Ons team won de prijs voor de ‘beste teamgeest’. De finale werd gespeeld tussen Polen en Roemenië, waarbij het thuisland welverdiend heeft gewonnen (van hen hadden we overigens in 1 van de rondes met maar 1 punt verschil verloren, waar we dus best trots op zijn). De laatste avond werd afgesloten met een flink feest, waarbij door elk land cadeautjes werden uitgedeeld aan de andere groepen. Al met al hebben we erg van de Moot Court genoten. Het is een erg leerzame ervaring geweest die we zeker niet snel zullen vergeten.

Hier staan een paar foto's van de Moot Court.

Moot Court Europa 2019